SYEIKH HASBULLAH AT-THAHIRI

Tuesday, January 26, 2010

SYEIKH HASBULLAH AT-THAHIRI

Beliau berketurunan Arab Yaman Utara dan juga merupakan anak kelahiran tempatan. Ayahanda beliau seorang peniaga dan pendakwah ulung telah berhijrah dari Aden (Yaman) ke Johor, Kepulauan Sulu dan sampai ke Sandakan. Ayahandanya Syeikh Said bin Ali AT-Thahiri telah bernikah dengan gadis tempatan berbangsa Sulu di Sandakan.
Sekitar tahun 1913 menerima pendidikan di Madrasa Al- Attas Al Arabiah Al Islamiah di Johor. Selesai pengajian, beliau menjadi guru agama di madrasah Al Sagof Al Arabiah, Singapura tahun 1924 kemudian ke kepulauan Sulu untuk memberi bimbingan agama kepada masyarakat di sana.
Di Sandakan beliau menjalankan kegiatan dakwah di masjid Jamek Sandakan dan berjaya membentuk pusat pembangunan dan pendidikan sehingga membawa kepada perkembangan Islam di Sandakan. Di masjid ini beliau mengdakan aktiviti keagaman seperti sambutan maulid Nabi, tahlil, ceramah, usrah dan kursus- kursus fardhu ain dan fardhu kifayah. Kebijaksanaan beliau ini telah mewujudkan semangat hormat menghormati, bantu- membantu dan semangat persaudaraan di kalangan masyarakat Islam di Sandakan pada masa itu.
Nama masjid Syeikh Hasbullah At-Thahiri, Sandakan diambil sempena dengan nama beliau.

4 comments:

Unknown said...

Terima Kasih

Unknown said...

Oii budak pandai 3A#angry bird

Khalifah said...

assalamualaikum..boleh saya tahu rujukan mngenai info ini saudara. Terima
kasih

Unknown said...

Bleh saya thu tarikh lahir tokoh...ni tuk kerja krusus sya...psal tokoh sandakan

Post a Comment