HAK SEJARAH

Monday, February 22, 2010

mengimbau sejarah bangsa

PSB dalam beberapa hari ini menjejaki kesan sejarah bangsa Suluk di Borneo dan di beberapa lokasi berkaitan. Menarik dalam kajian ini, bangsa Suluk tidak boleh dipisahkan dari Islam. Islam telah dibawah masuk ke Sulu melalui Malabar oleh oleh keturunan Rasulullah S.A.W.

Menerusi penemuan cerita- cerita lisan dari beberapa orang yang kami temui menyatakan bahawa perpecahan umat Islam bermula dari perasaan hasad dengki dan sifat tamak individu khususnya mereka yang berpengaruh. Antara mazmumah yang membelennggu mereka;

  1. Meninggalkan asas ilmu pembentukan integriti bermula dari ilmu mengenal Allah sehinggalah ke ilmu junub isntinjak.
  2. Menafikan hak milik individu tertentu dengan tujuan untuk menjadikan milik berkenaan menjadi miliknya. Ini meliputi harta waris dan 'gulalan'.
  3. Sanggup bersekutu dengan musuh Islam untuk kepentingan diri.

Dalam perkara lain pula PSB bersyukur sangan kepada Tuhan amin nag Papanjari ha manga epun nya memberikan PSB 'tanda' keinsafan yang sangat besar untuk bangsa Suluk amnya. Tanda- tanda tersebut:

  1. Jurai umat Suluk dari awal Kesultanan Sulu dan pertemuan jurai ini dengan jurai Ahlul Bait, Kesultanan Melayu sehingga ke Aceh.
  2. Harta pusaka seperti barong, bujak, kalis Sundang lama yang berusia hampir beratus tahun.
  3. Pertemuan PSB dengan beberapa hamba Allah yang menjadi 'khazanah' keagungan Suluk.
  4. Rantaian lokasi jejak keturunan Suluk bertabur merata di benua Nusantara.
  5. Musnahnya 'kota' musuh Islam. Ini mengingatkan saya dengan kelahiran Rasulullah SAW yang mana ketika Baginda dilahirkan berhala Uzza dan Latta tersungkur jatuh dan Api yang tidak pernah padam telah padam.
  6. Khabar perseorangan mengenai daulat Borneo dari dahulu sehingga kini.
  7. Timbulnya kesedaran di kalangan umat Suluk untuk kembali bersatu atas nama Islam.
  8. Suluk menemui sejarahnya yang 'disembunyikan'.

PSB berdoa sepenuhnya kepada Allah SWT agar dipermudahkanNya segala urusan PSB dan umat Islam seluruh dunia. Sesungguhnya bahtera 1 Malaysia menjadi satu hikmah yang sangat kuat untuk umat Islam khususnya Suluk maju ke hadapan setanding dengan bangsa lain di dunia. ALLAHUAKBAR!

0 comments:

Post a Comment